Test anvelope de Iarna Studded 205/55 R16 – MOOTTORI 2021

Cele doua noi modele cu crampoane de la Goodyear si Nokian au dat piept in primul test al sezonului.

Lista modelelor testate:
BFGoodrich g-Force Stud
Continental IceContact 3
Gislaved Nord*Frost 200
Goodyear UltraGrip Arctic 2
Michelin X-Ice North 4
Nokian Hakkapeliitta 10
Nokian Nordman 8
Sava Eskimo Stud

In noul test realizat de finlandezii de la Mottori, trei din cele opt anvelope sunt nou-venite in acest sezon. Recent, Goodyear a prezentat noul model UltraGrip Arctic 2. Potrivit expertilor, anvelopa de prima generatie (UltraGrip Ice Arctic), lansata in urma cu noua ani, astepta sa fie inlocuita, deoarece nu mai putea obtine pozitii inalte in testele de anvelope. Chiar in acea perioada, Nokian a prezentat Hakkapeliitta 10, chiar daca Nine ramane in continuare liderul testelor independente. Mai adaugam ca finlandezii au testat deja versiunea acestui nou model destinata pietei interne; exista si o versiune dedicata Rusiei, numita Hakkapeliitta 10p, echipata cu crampoane extra-lungi.

Al treilea nou-venit a fost Nordman 8, din nou, de la Nokian. In comparatie cu Nordman 7, numarul de crampoane a fost marit de la 130 la 190 (in dimensiunea 205/55 R16, care a fost cea aleasa pentru teste), ceea ce trebuie sa sporeasca potential aderenta pe gheata. In cazul modelului Hakkapeliitta, numarul de crampoane a crescut si el – de la 190 la 220 – iar acum, la acest parametru, Nokian aproape ca a ajuns din urma Michelin X-Ice North 4 (cu 250 de crampoane pe anvelopa), care a fost de asemenea inclus in test.

Testul a implicat, de asemenea, modelul Continental IceContact 3, care anterior a inregistrat rezultate foarte bune in testele finlandeze, precum si trei anvelope de la marci subsidiare ale marilor jucatori de pe piata – BFGoodrich G-Force Stud de la Michelin, Gislaved Nord*Frost 200 de la Continental si Sava Eskimo Stud de la Goodyear. Anvelopele Gislaved si Sava au cate 130 de crampoane fiecare, iar modelul BFGoodrich, lansat in urma cu mai bine de 10 ani, are doar 114 dintre acestea.

Testul pe Gheata

La prima disciplina – tractiunea pe gheata – anvelopa Nokian se afla pe primul loc, in timp ce noul model Goodyear, desi capabil si el sa arate rezultate destul de bune, ramane in urma Michelin si, surprinzator, in urma modelului Nordman din segmentul de pret mai putin costisitor. Cea mai mare surpriza a fost performanta modelului Continental, care in timpul testelor anterioare a fost foarte bun pe gheata, dar care de data aceasta nu a reusit sa obtina decat a sasea linie, lasand Gislaved sa treaca in fata. La randul lor, BFGoodrich si Sava au fost clar mai slabe decat rivalii lor.
Testul de franare pe gheata a fost castigat de Goodyear, urmat indeaproape de Nokian, Michelin si Nordman. Anvelopa Continental a ramas din nou in urma grupului de frunte, in timp ce distantele de franare demonstrate de modelele BFGoodrich si Sava au fost caracterizate ca fiind „periculoase de lungi”.

In slalomul pe gheata, cel mai bun timp pe tur a fost demonstrat din nou de modelul Nokian, iar expertii au remarcat ca, dupa o usoara deplasare a puntii spate, cauzata de viteza mare, anvelopa Nokian isi recapata eficient aderenta. Modelul Michelin X-Ice North 4, prezentat in urma cu trei ani, a demonstrat din nou performante excelente pe gheata, obtinand locul al doilea. Potrivit tesatorilor, aderenta oferita de rotile din fata nu a fost la fel de mare ca cea a lui Nokian, dar, partea buna a lucrurilor este ca anvelopele Michelin au fost mult mai putin predispuse la derapaje pe puntea spate. In top trei s-a aflat si noul model Goodyear, care si-a depasit semnificativ predecesorul in ceea ce priveste franarea pe gheata. In acelasi timp, anvelopa Goodyear avea o aderenta laterala limitata, iar la unghiuri mari de alunecare nu era la fel de fiabila ca Nokian sau Michelin.

Modelul BFGoodrich s-a dovedit a fi cel mai avantajos de data aceasta. In viraje, aceasta anvelopa mentine o aderenta rezonabila si, odata ce atinge pragul, apare o usoara subvirare, iar aderenta o poti recapata cu usurinta prin simpla ridicare a piciorului de pe pedala de acceleratie. In acelasi timp, BFGoodrich a ramas in mod clar in urma liderilor din cauza performantelor de franare insuficient de eficiente. Modelul Gislaved depaseste BFGoodrich in ceea ce priveste acceleratia si franarea, dar este clar predispus la subvirare si, de asemenea, isi recapata incet aderenta odata ce a pierdut-o.

In ceea ce priveste anvelopa Nordman, expertii au observat ca are multe in comun cu generatiile anterioare Hakkapeliitta, ceea ce nu este o surpriza. Este mai predispusa la derapaj decat primele trei anvelope, spre deosebire de Goodyear, aceasta anvelopa este la fel de buna in a rezista la derapaj lateral, indiferent de unghiul de derapaj. Anvelopa Nordman este urmata de Continental, pentru care acesta nu este cel mai obisnuit loc in clasamentul turneului. Testerii au spus ca este mai bine sa se abtina de la a dezvolta viteze mari in timpul virajelor, deoarece anvelopa poate pierde aderenta si va fi nevoie de mai mult timp pentru a o recastiga decat anvelopele din primele randuri ale esalonului de turneu. In curbele netede de mare viteza, anvelopa este predispusa la subvirare, care se poate intoarce brusc la opusul sau direct, deoarece aderenta pe puntea fata este usor mai slaba. Ultimul loc a fost obtinut de modelul Sava, a carui varsta isi pune probabil amprenta. Pierderea aderentei se produce brusc, iar anvelopa o recupereaza greu, asa ca trebuie sa aveti mare grija la condus cu aceste anvelope.

Testul pe Zapada

Pe zapada, crampoanele nu sunt la fel de importante ca pe gheata – aici, modelul benzii de rulare, impreuna cu alti factori tehnici, devine un factor de schimbare a jocului si, prin urmare, diferentele de performanta ale anvelopelor au fost mai mici. Cea mai buna acceleratie pe gheata a fost cu 82% mai rapida decat cea a anvelopei care a obtinut ultimul loc, in timp ce pe zapada aceasta diferenta s-a redus la putin peste 9%; in ceea ce priveste performanta la franare, acest decalaj s-a redus de la 50 la 5%. La fel ca pe gheata, cea mai buna tractiune a fost demonstrata de Nokian, Michelin si Nordman, in timp ce cele mai rapide anvelope la oprirea masinii au fost BFGoodrich, Michelin si Continental. Cele mai slabe rezultate in ambele discipline au fost prezentate de Sava, in timp ce noul model Goodyear a demonstrat performante medii.
Cel mai bun timp pe o pista de zapada a fost prezentat de Nokian si Michelin, care au demonstrat rezultate practic identice. Datorita aderentei ridicate pe puntea fata, anvelopa Nokian mentine o traiectorie precisa la intrarea intr-un viraj, iar virajele stranse pot fi gestionate cu o derapare controlata. La un unghi mic de derapaj, anvelopa, ca si modelul anterior, recupereaza aderenta fie independent, fie prin contravirare. Modelul Michelin nu este la fel de bun la mentinerea traiectoriei in viraje, iar subvirarea sa apare chiar si la viteze mai mici. In acelasi timp, modelul Michelin rezista mai bine la supravirare si recupereaza mai repede aderenta pierduta.

Dupa rezultatele dezamagitoare de pe gheata, Continental revine la un loc trei mai obisnuit. Potrivit expertilor, in virajele ascutite, anvelopa este foarte buna la mentinerea aderentei; de asemenea, depaseste Nokian si Michelin in ceea ce priveste abordarea virajelor de mare viteza, ceea ce face ca sofatul cu aceste anvelope sa fie extrem de sigur, chiar daca putin plictisitor. Comentand noua anvelopa Goodyear, expertii de la Moottori au remarcat ca aderenta acesteia pe puntea fata este mai puternica decat cea a Continental, ceea ce ii permite sa abordeze virajele de mare viteza, in timp ce anvelopa BFGoodrich, intr-un mod corect de viteza, se comporta intr-un mod foarte stabil, insa, daca viteza depaseste o anumita limita, aderenta dispare brusc, iar anvelopa o recupereaza mai greu decat „fratele mai mare” Michelin.

Anvelopa Nordman a prezentat un timp pe tur de circuit practic identic cu cel al modelului BFGoodrich, dar, in ansamblu, comportamentul sau a fost din nou similar cu cel al generatiei anterioare Hakkapeliittas, de la care a mostenit modelul benzii de rulare. Aderenta puternica pe puntea din fata si o aderenta ceva mai slaba pe cea din spate face ca virajele sa fie usoare, dar uneori va trebui sa iesiti dintr-un derapaj prin contravirare.

Anvelopa Gislaved semana usor cu Continental, dar aderenta pe puntea fata nu era la fel de buna, din cauza careia anvelopa era mai predispusa la subvirare. In acelasi timp, anvelopa Gislaved a abordat destul de bine derapajele de pe puntea spate.

Anvelopa Sava a trebuit din nou sa se multumeasca cu ultimul loc – deoarece aderenta sa nu a fost pur si simplu suficient de buna. Anvelopa este puternic predispusa la subvirare si ii ia o vesnicie sa recupereze aderenta pierduta. Daca, totusi, printr-un noroc chior, rotile din fata au reusit sa pastreze aderenta la intrarea intr-un viraj, acest model Sava poate surprinde soferul cu un derapaj brusc pe puntea spate, iar conducerea pe aceste anvelope necesita multa prudenta.

Testul pe Asfalt

Anvelopele cu crampoane nu sunt concepute pentru a oferi performante maxime pe asfalt, iar in astfel de teste, anvelopele de la marcile premium pot puncta cu usurinta in ultimele randuri ale clasamentului turneului. Intr-un fel sau altul, cele mai bune performante de franare pe asfalt uscat si umed au fost aratate de anvelopele BFGoodrich si, respectiv, Goodyear.

La testul de manevrabilitate pe carosabil umed, cele mai bune rezultate au fost obtinute de Goodyear si Continental, care si-au mentinut aderenta destul de bine, dar care, din cand in cand, mai derapau in timpul virajelor. O performanta surprinzator de buna in acest domeniu a fost demonstrata de modelul Gislaved, care a mentinut cu incredere aderenta pe puntea spate. Celelalte anvelope nu s-au putut apropia de lideri: cu Nordman, rotile spate nu sunt la fel de stabile, iar modelul Sava poate intra usor in derapaj.

Expertii au evaluat, de asemenea, sensibilitatea anvelopelor la aparitia arieratelor, cea mai buna performanta a fost aratata de Nokian si Michelin, urmate de Nordman, BFGoodrich, Continental, Gislaved si Goodyear, Sava ocupand aici ultimul loc, deoarece avea tendinta de a schimba directia odata ce ajungea in arierate. Modelul Nokian a asigurat, de asemenea, cea mai buna stabilitate in timpul testului cu elan si a fost suficient de bun in ceea ce priveste rezistenta la derapajul lateral la 80-100 km/h. Celelalte anvelope, chiar si cele premium o data, incepeau sa aiba probleme odata ce se apropiau de pragul de 100 km/h.

Zgomot

La viteze mari, cea mai silentioasa anvelopa a fost BFGoodrich, si chiar si sunetul contactului dintre crampoane si asfalt a fost mai degraba inabusit. Continental si Gislaved au fost, de asemenea, destul de silentioase, dar aceste anvelope au comunicat mai clar habitaclului faptul ca sunt echipate cu crampoane; zgomotul produs de celelalte anvelope a fost semnificativ mai puternic. Cel mai prost rezultat mediu in cele trei moduri de viteza a fost demonstrat in mod surprinzator de modelul Michelin, dar expertii au remarcat totusi ca zgomotul produs de acesta nu a fost la fel de plictisitor ca cel al lui Nordman si Sava. In plus, acestia au remarcat ca acum modelul Nokian nu era la fel de zgomotos ca anvelopele din generatiile anterioare.

Verdict

In ultimii ani, Michelin a atras clientii si a demonstrat rezultate excelente in testele independente datorita numarului maxim de spite din anvelopele sale, dar de data aceasta a fost depasita in primul test al sezonului de modelul Nokian, care s-a descurcat excelent si pe gheata. Anvelopa Michelin s-a clasat pe locul al doilea, iar bronzul a fost castigat de noul model Goodyear, care a fost putin sub performanta liderului pe gheata, dar a obtinut puncte de compensare suplimentare pe asfalt. Linia a patra a fost ocupata de noul model Nordman, care a depasit in mod neasteptat Continental, motivul fiind faptul ca IceContact 3 a demonstrat o performanta surprinzator de slaba pe gheata. Nici anvelopele BFGoodrich si Gislaved nu au fost deosebit de bune pe gheata, dar pe zapada si asfalt au demonstrat o performanta destul de decenta pentru anvelopele dintr-o astfel de categorie de pret. Cel mai rau a fost anvelopa Sava, care nu a putut oferi o aderenta optima pe suprafete alunecoase.

You may also like...

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *